Op wie ben jij gericht?

In by Peter Santema

En toen Jezus aan boord van het schip gegaan was, volgden Zijn discipelen Hem (Matteüs 8:23 HSV). Dit is de inleiding van het verhaal over de storm op het meer. Jezus had tegen Zijn discipelen gezegd dat ze naar de overkant van het meer zouden varen. En samen met Jezus stapten ze in de boot en gingen op weg naar de overkant. Althans dat probeerden ze, want ze kregen op het meer te maken met zware weersomstandigheden. Of er nu een zeebeving plaatshad of dat er een wervelstorm voorbij kwam, ik weet het niet. In ieder geval kregen ze te maken met zeer onstuimig water en grote golven die over het schip heen sloegen. De discipelen werden erg bang, maar Jezus lag al die tijd te slapen en werd er niet wakker van.

Op een bepaald moment wordt de angst van de discipelen zo groot dat ze het uitschreeuwen naar Jezus: ‘Here, red ons! Wij vergaan!’ Maar Jezus zei: ‘Waarom zijn jullie zo bang? Hebben jullie zo weinig vertrouwen?’ (Matteüs 8:25-26 HTB). Deze reactie van Jezus is bijna aanstootgevend voor ons. Immers het is toch logisch dat de discipelen bang zijn in deze storm? Ik denk dat het antwoord op deze vraag zowel ‘ja’ als ‘nee’ is. Het is logisch, omdat een storm of een zeebeving inderdaad een hele angstige ervaring is. Niemand zal dat ontkennen en dat hoeft ook niet. Het noodweer overviel de discipelen en op dat moment is dat zo overweldigend dat de angst je naar de keel grijpt. Dat is iets dat gebeurt, dat kan iedereen overkomen.

Maar er is ook een andere kant aan dit verhaal. Het was Jezus die de opdracht aan Zijn discipelen had gegeven om naar de overkant te varen. Als Jezus je een bepaalde weg wijst, dan mag je erop vertrouwen dat Hij erbij is en dat Hij alles onder controle heeft. Ook als je middenin een storm terecht komt. De discipelen schreeuwen in hun angst naar Jezus, maar Jezus noemt hen kleingelovigen. Dat zegt Hij niet omdat ze niet bang mogen zijn, maar dat zegt Hij wel omdat ze niet beseffen Wie er in hun boot is. Ze hadden de Redder van de wereld aan boord van hun schip!

Als jij in Jezus gelooft als jouw persoonlijke Verlosser en Heer, dan is Jezus ook in jouw hart aan boord gegaan. Je zou ook kunnen zeggen: Jezus zit dan in jouw boot. Je bent door Jezus gered van de macht van de zonde en de dood, je bent veilig in Hem. Maar dat betekent niet dat je dan niet meer te maken kunt krijgen met stormen in je leven. Moeilijke omstandigheden horen bij dit leven. Echter het is de vraag: Hoe ga je daarmee om? Op wie richt jij je als de golven tekeer gaan en over je boot slaan? Ben je gericht op de golven, op je omstandigheden of richt je je op Jezus in je omstandigheden? Ben jij je ervan bewust dat de Redder van de wereld aan boord is van jouw schip?

Hoe hevig de storm in je leven ook is, Jezus heeft alles onder controle. Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde. Er is niets dat niet aan Hem onderworpen is. Soms stilt Jezus de storm in je leven, zoals in dit verhaal. De golven en de wind deden precies wat Jezus zei, ze kwamen tot rust. Maar op andere keren gaat Jezus samen met jou door de storm heen. Die weg is niet altijd gemakkelijk, maar op die weg heb je wel een keus: op wie richt jij je? Wil je je angst aan Jezus geven en je vertrouwen op Hem stellen? Met Jezus aan boord kan je schip nooit vergaan!